Przedświąteczne oszustwa
W zbliżającym się okresie przedświątecznych zakupów apelujemy o ostrożność w związku z pojawiającymi się oszustwami dotyczącymi nieotrzymywania zakupionych przedmiotów, otrzymywanych wiadomości SMS od firm kurierskich z prośbą o uregulowanie należności za przesyłkę lub wiadomości od bliskich lub znajomych proszących o udostępnienie kodów BLIK.
W przypadku oszustw dotyczących nieotrzymania zakupionego przedmiotu przoduje portal OLX, gdzie kupujący uiszczając opłatę za zakupiony przedmiot finalnie go nie dostaje lub wchodząc w przesłany przez sprzedawcę link, dotyczący szybszej realizacji płatności, traci zgromadzone na koncie oszczędności.
Kolejną popularną metodą jest oszustwo na BLIKA. W tym przypadku cyberprzestępcy przełamując dane logowania, przejmują dostęp do aplikacji Facebook, a następnie rozsyłą znajomym prośbę o przekazanie pieniędzy poprzez BLIKA. Odbiorcy niejednoktornie nie weryfikując prawdziwości informacji dokonują transakcji, tracąc pieniądze w kwotach od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych.
Policjanci apelują również o ostrożność w dokonywaniu różnych transakcji bankowych, nawet tych gdzie kwota do uregulowania zazwyczaj jest bardzo niska. Wszystko po to, aby uśpić naszą czujność.
Co robić, aby ustrzec się przed takimi oszustami?
- Należy bardzo dokładnie czytać treść wiadomości wysyłanych przez rzekomych operatorów, czy kurierów i sprawdzać ich wiarygodność;
- Nie należy wchodzić w linki dołączone do wiadomości i bezpośrednio z nich logować się z nich na swoje konta bankowe;
- Weryfikować u źródła wiadomości od znajomych, którzy proszą nas o przekazanie pieniędzy.